Naar het voortgezet onderwijs

De overstap naar het middelbaar onderwijs is een grote, spannende en belangrijke stap voor zowel de kinderen als hun ouders.

Op de Jacobusschool houden wij jaarlijks een voorlichtingsavond voor de ouders/verzorgers van groep 7/8 over de overstap van de Jacobusschool naar het VO.
Onze kinderen worden in de groep ook geinformeerd over de overstap naar het VO

Aan het einde van groep 7 vindt een eerste oriënterend gesprek plaats tussen de leerkracht van groep 7, het kind en de ouders/verzorgers over de mogelijkheden en wensen van de leerling.

Na de afname van de Leerling in Beeld toetsen aan het begin van groep 8 wordt er begin november een voorlopig schooladvies gegeven.
Met het schooladvies kunnen ouders en kinderen zich gaan oriënteren op diverse scholen uit de omgeving. Tijdens die bezoeken vormen zij een beeld van wat er binnen de mogelijkheden van het kind valt en waar hij/zij zich prettig voelt.

Begin februari maken alle leerlingen van groep 8 de IEP Doorstroomtoets.
Half maart ontvangen de leerlingen de uitslag van de Doorstroomtoets. Hierna volgt het definitieve schooladvies.

De Doorstroomtoets kan het voorlopig gegeven advies alleen maar positief beinvloeden. Wanneer de leerling de doorstroomtoets beter heeft gemaakt, kan het advies naar boven worden bijgesteld. Alleen als een bijstelling niet in het belang van de leerling wordt geacht, kunnen wij besluiten het advies niet te wijzigen.

Tijdens de nationale aanmeldweek (eind maart) worden de kinderen door hun ouders aangemeld op hun nieuwe school.